قصص نجاح

قصص المتكممين قصص المتكممين
قصص المتكممين


تعتبر السمنة هي من الأمراض التي قد تؤدي للوفاه , بسبب تأثيرها على نواحي مختلفة في الجسم بجانب مضاعفاتها المهددة للحياه زي الاصابة بمرض السكر واللي يعتبر من الأمراض الخطيرة واللي أغلب الناس بيستهينوا به . بعض المضاعفات الأخرى زي مشاكل ضغط الدم , ارتفاع نسب الكوليسترول في الدم , الاصابة بالتهابات المفاصل نتيجة زيادة الضغط عليها , الارق و صعوبة التنفس . لكن كل مرضى السمنة بيحلموا بحل بسيط يساعدهم في فقدان الوزن و علاج المضاعفات , وده لانهم جربوا اتباع طرق مختلفة للتخلص من الوزن الزائد و لكن بدون أي نيجة مرضية .

هنا ظهر دور عمليات السمنة في تحقيق حلم مرضى كتير في إنهم يتخلصوا من الوزن الزايد و يقدروا يعيشوا حياتهم بشكل طبيعي . لأن السمنة كانت بتمثل عائق كبير في كل حاجة زي صعوبة الحركة , صعوبة التنفس , تأثيرها على القدرة الإنجابية و خلافه . لكن بعد ظهور جراحات السمنة كتكميم المعدة و نجاحها بشكل كبير و تغييرها لحياة ناس كتير , زاد الاقبال على عمليات السمنة , كمان زادت الابحاث العلمية و الطرق الحديثة في اتمام العملية , فأصبحت عمليات السمنة آمنة و بنتائج مبهرة خلال فترات زمنية بسيطة .

قصة نجاح بعد تكميم المعدة :

ولتوثيق الأحداث اخترنا قصة لسيدة كانت بتعاني من سمنة مفرطة أثرت على علاقتها بالمجتمع نتيجة وزنها الزائد , حتى في أبسط الاختيارات كانت تجد صعوبة في الاختيار . لكن بعد اجرائها لتكميم المعدة , قدرت انها تفقد أكثر من 50 كيلو في فترة بسيطة . تغير شكلها الي الافضل , كسبت ثقة بنفسها أكثر بعد العملية , الحركة اصبحت أسهل , كل مضاعفات السمنة ابتدت تختفي . حياة ناس كتير اتغيرت بعد عمليات السمنة .