قصص نجاح

قصص المتكممين قصص المتكممين
قصص المتكممين

تعتبر السمنة هي من الأمراض التي قد تؤدي للوفاه , بسبب تأثيرها على نواحي مختلفة في الجسم بجانب مضاعفاتها المهددة للحياه زي الاصابة بمرض السكر واللي يعتبر من الأمراض الخطيرة واللي أغلب الناس بيستهينوا به . بعض المضاعفات الأخرى زي مشاكل ضغط الدم , ارتفاع نسب الكوليسترول في الدم , الاصابة بالتهابات المفاصل نتيجة زيادة الضغط عليها , الارق و صعوبة التنفس . لكن كل مرضى السمنة بيحلموا بحل بسيط يساعدهم في فقدان الوزن و علاج المضاعفات , وده لانهم جربوا اتباع طرق مختلفة للتخلص من الوزن الزائد و لكن بدون أي نيجة مرضية .

هنا ظهر دور عمليات السمنة في تحقيق حلم مرضى كتير في إنهم يتخلصوا من الوزن الزايد و يقدروا يعيشوا حياتهم بشكل طبيعي . لأن السمنة كانت بتمثل عائق كبير في كل حاجة زي صعوبة الحركة , صعوبة التنفس , تأثيرها على القدرة الإنجابية و خلافه . لكن بعد ظهور جراحات السمنة كتكميم المعدة و نجاحها بشكل كبير و تغييرها لحياة ناس كتير , زاد الاقبال على عمليات السمنة , كمان زادت الابحاث العلمية و الطرق الحديثة في اتمام العملية , فأصبحت عمليات السمنة آمنة و بنتائج مبهرة خلال فترات زمنية بسيطة .

قصة نجاح بعد تكميم المعدة :

ولتوثيق الأحداث اخترنا قصة لسيدة كانت بتعاني من سمنة مفرطة أثرت على علاقتها بالمجتمع نتيجة وزنها الزائد , حتى في أبسط الاختيارات كانت تجد صعوبة في الاختيار . لكن بعد اجرائها لتكميم المعدة , قدرت انها تفقد أكثر من 50 كيلو في فترة بسيطة . تغير شكلها الي الافضل , كسبت ثقة بنفسها أكثر بعد العملية , الحركة اصبحت أسهل , كل مضاعفات السمنة ابتدت تختفي . حياة ناس كتير اتغيرت بعد عمليات السمنة . 

عمليات تكميم المعدة مع د/ أحمد المصري استشاري جراحة المناظير و السمنة مختلفة تماماً، و ده علشان تميزه في كذا نقطة منهم:
- استخدام أحدث الأجهزة الطبية و مستلزمات العملية سواء نوع الدباسة المستخدمة أو الدبابيس، كل ده بيضمن عدم حدوث مشاكل التكميم المعروفة زي النزيف أو التسريب.
- تركيب جهاز التحكم بالألم للمريض أثناء إجراء عملية التكميم و ده علشان المريض لا يشعر بأي ألم بعد العملية، لأنه بكل بساطة أول ما يضغط على زرار الجهاز هايطلع كمية مناسبة و محددة من المسكنات. 
- توفير المتابعة الكاملة لكل مرضاه، متابعة تشمل الاهتمام حتى بأصغر التفاصيل بداية من نصائح حول طبيعة الأطعمة و المشروبات بعد العملية، النصائح كمان مجمعة معاك في كتيب " احنا معاك" مع توافر إخصائية الأغذية العلاجية في عيادات د/ أحمد المصري.
- توفير تطبيق سهل الاستخدام على موبايلك، بيوضحلك كل الأكلات المسموحة ليك حسب تاريخ عمليتك.
- الاهتمام بحالتك النفسية و توفير الدعم المناسب ليك من خلال إخصائية الدعم النفسي سواء قبل أو بعد العملية.
- الاهتمام بصحتك و لياقة جسمك و توفير مدرب رياضي ليكون دليلك أثناء رحلة إنقاص الوزن الزائد تفادياً لظهور أي ترهلات.
- تواجد د/ أحمد المصري دائما معك من خلال العيادة و الموبايلات و الواتس أب للإجابة على كل تساؤلاتك.